EEG Biofeedback

  • Jedná se o speciální trénink mozku
  • Podstatou je PC hra, kterou ovládáte pouze svou vůlí
  • Mozková aktivita je snímána senzory
  • Sezení provádí terapeut
  • Dochází ke zlepšení výkonu mozku
 

METODA JE VHODNÁ NEJEN  PRO DĚTI, ALE I PRO STUDENTY A DOSPĚLÉ  :

  • poruchy pozornosti a soustředění (ADHD, ADD, LMD), agresivita, apatie
  • poruchy učení (špatné studijní výsledky, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dysortografie, dyspraxie,...)
  • logopedické problémy
  • problémy s řečí (zadrhávání, koktání,..)
  • poruchy spánku - potíže s usínáním, nespavost, enuréza
  • stres, úzkost, deprese
  • nízké sebevědomí, tréma, napětí
  • migrény a j. bolestmi hlavy
  • tiky
  • epilepsie
  • traumatické poranění mozku, rehabilitace po mrtvici,...atd.
 
Spolupracuji s pracovištěm EEG INSTITUT  PRAHA  www.eeginstitut.cz
 

 

 

PŘEDNOSTI TERAPIE EEG BIOFEEDBACK A JEJÍ POPIS
  • Metoda je nebolestivá, nepoužíváme žádné zásahy zvenčí.

  • Vedlejší účinky nejsou známy.

  • Nevyvolává závislost.

  • Nemůže ublížit a nemá zkřížené reakce s jinými formami léčby.

  • Výsledky terapie jsou trvalé.

  • Dosahované úspěchy jsou měřitelné – můžeme Vás s nimi průběžně seznamovat a vytisknout Vám je.
  • Provádí se na lékařském přístroji elektroencefalografu (EEG), který je užívaný k záznamu práce mozku v lékařské diagnostice. Má oproti klasickému elektroencefalografu ještě přidané zařízenípro zpětnou vazbu (feedback).
 


Při EEG biofeedbacku je pouze zaznamenávaná elektrická aktivita mozku – do hlavy nejde žádný proud.

Přirozená biologická zpětná vazba, biofeedback, existuje doslova odjakživa: živé organismy jsou živé proto, že mají zpětnou vazbu o svém chování. Život sám je nositelem účelné zpětné vazby a homeostázy (sebeudržování rovnováhy organismu). Biofeedback je přirozený jev.

Biofeedback lze také navodit za účelem učení, tréninku, léčby. Lékař říkající "dýchejte zhluboka", učitel říkající "to jsi dobře přečetl", trenér křičící "přidej", ti všichni dávají zpětnou vazbu řečí. Psycholog jako přítel z povolání dává zpětnou vazbu: "vypovídejte se z toho", "můžete povídat, co vás napadá". Psychologický rozhovor dává zpětnou vazbu, že můžeme odstranit, co nám brání. Jakýkoli signál, který o sobě subjekt vnímá, je forma biofeedbacku.

To, co dělá příroda, či odborník bez přístroje, dělá i biofeedback vybavený přístrojem: dává nám signál o sobě.
prednosti terapieČlověk v moderní společnosti používá přístrojový biofeedback velmi často. Pokaždé, když jste si změřili teplotu teploměrem nebo stoupli na váhu, použili jste přístrojový biofeedback. Teploměr nám říká, jestli máme horečku a máme si jít lehnout; váha, jestli jsme přibrali. Obě pomůcky nám dávají "zpětnou vazbu" o našem stavu. Vyzbrojeni touto informací, můžeme podniknout kroky k vylepšení svého stavu. Když máme horečku, jdeme do postele - pokud ovšem na signály svého těla dáme. Když jsme přibrali na váze, rozhodneme se méně jíst - a dokonce to někdy uděláme.

Psychologové, lékaři, odborníci pracující s biofeedbackem, používají signálů svých komplikovaných přístrojů podobným způsobem, jako každý užívá teploměr.

Biofeedback je procesem ve kterém se učí trénovaný (dítě i dospělý), jak změnit své tělesné funkce ve prospěch svého zdraví.

Lékařské přístroje měří fyziologické hodnoty biologických funkcí mozku, srdce, dýchání, svalů, kožní teploty atd. Poskytují rychlý a stálý feedback (čili zpětnou vazbu) formou předávání informací o funkcích trénovanému.

Tato informace podporuje vznik žádoucích fyziologických změn v mysli, emocích a chování.

V procesu Biofeedback se cíleným opakováním tréninku změny umocňují a trénovaný již přístroje nepotřebuje.

Nachází především široké možnosti uplatnění v mnoha odvětvích medicíny, psychologie, pedagogiky, rehabilitace. U psychologů, manažerů všech stupňů ve firmách, tréninkových a koučinkových firmách, marketingu, u personalistů, lékařů, v oblasti sportu (golf, fotbal , atletika, tenis a pod.), relaxačních centrech, lázních, rehabilitačních ústavech, nemocnicích, státní správě především v oblasti aktivizace nezaměstnaných a seniorů, řidičů vozidel atd.

Umožňuje velmi efektivně, interaktivně a poměrně rychle odstranit stresové stavy, rychle se učit a vzdělávat se a rozvíjet kreativní myšlení. Proces učení a předávání informací je multisensorický (biofeedback dává informaci zrakem, sluchem a dotykem).

Člověk XXI.století potřebuje nový model učení. Vstřebává mnoho nových informací, které zpracovává mozkem. Mozek je třeba naučit šetřit energií, kdy se má vypínat vypínat a plně využít svoji energii k nejvyššímu výkonu.

Lidé pracují čím dál více s informačními technologiemi. Není možné je ale zatížit jen jedním směrem. K zdravému vývoji mozku patří také rozvíjení tělesných schopností. Jde o inteligenci fyzicko-kinetickou a v neposlední i první řadě! Člověk „turbotechno“ potřebuje rozvíjet svoji emoční inteligenci, empatii - inteligenci interpersonální, inteligenci hudební, vizuálně prostorovou tak, aby levá a pravá polovina mozku byla v harmonii a mozek mohl podávat optimální výkon.

 
www.neuroprogress.cz
 
Indikace EEG biofeedbacku

 

Tréninky EEG biofeedbacku lze využít od dětského věku do pozdního zralého věku.

 

U zdravých jedinců (děti, mládež, dospělí)

 

indikace eeg
  • zvýšit rychlost paměti, učení a pamatování materiálu, také v oblasti jazykového vzdělávání
  • s cílem připravit se pro lepší sportovní výkon
  • v přípravě pro získání lepšího výkonu studentů vysokých i uměleckých škol
  • pro osoby, jejichž práce je spojena s nadměrným stresem, vysokou odpovědností, tam, kde je nutné učinit rychlá rozhodnutí (např. piloti, makléři, dispečeři, policisté, podnikatelé)
  • pro lidi pracující tvořivě, profesionální sportovce

 

Pro zlepšení pedagogicko - psychologických problémů a psychosomatických poruch (děti, mládež, dospělí)

 

  • poruchy pozornosti a koncentrace
  • hyperaktivita, agresivita, apatie, ADHD, ADD
  • školní problémy (špatné studijní výsledky, dyslexie, dysgrafie, atd.)
  • chronické bolesti hlavy a migrény, poruchy spánku, syndrom chronické únavy
  • úzkosti a deprese
  • závislosti (hazard, alkoholismus, drogová závislost)
  • poruchy příjmu potravy (bulimie, anorexie)
  • tréma, vnitřní napětí, nízké sebevědomí

Neurologická a psychiatrická onemocnění

 

  • dětská mozková obrna
  • epilepsie
  • rehabilitace po poranění lebky
  • autismus
  • rehabilitace po operaci mozku
  • rehabilitace po cévní mozkové příhodě
  • nemoci pozdního věku: Parkinsonova a Alzheimerova choroba



Často EEG biofeedback pomáhá zlepšit nejen zdravotní stav nemocného, ale i jeho duševní naladění a motivaci k pohybové rehabilitaci, někdy se podaří zmenšit symptomy poruchy a snížit spotřebu léků (ADHD, epilepsie atd.).

Přehled stavů, u kterých byla ověřena účinnost EEG biofeedbacku, je zpracován na základě mnoha výzkumných a klinických studií, publikovaných v recenzovaných vědeckých časopisech. Většina z nich je dostupná na Internetu v největším souboru zdravotní literatury -abstraktech vědeckých časopisů Národní lékařské knihovny USA https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed/

Počet tréninků EEG biofeedback záleží na mnoha faktorech, délce trvání poruch, závažnosti, věku klienta, motivaci i návaznosti na křivku učení. Křivka rostoucí vyžaduje méně, křivka oploštěná více tréninků. Nejčastěji zdravé i nemocné osoby cvičí 2 - 3x týdně, zdraví absolvují 10-20 tréninků, nemocní více než 20, 50 i více tréninků.

 

www.neuroprogress.cz

 

 

ODKAZ NA VIDEO Z POŘADU  SAMA  DOMA - BIOFEEDBACK

https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/213562220600008

 
 

Ohlasy rodičů - www.eeg-biofeedback-hradec.cz

„Jedenáctiletý syn Petr byl v 7 letech diagnostikován v pedagogicko psychologické poradně jako dysgrafik a v 8 letech jako dyskalkulik. Jeho potíže byly především ve velmi krátké době soustředění, rychlé únavě. Psal buď zcela nečitelně nebo se soustředil na grafiku, ale unikal mu smysl slov. Nebyl schopen opsat text z tabule nebo z knihy, vynechával písmena. Ve škole často „odpočíval“ – hleděl z okna bez zájmu o to, co se děje ve třídě.

Velký problémy nám dělala domácí příprava. K únavě ze školy se přidala obrovská nechuťzačít pracovat doma. Domácí příprava nám trvala každý den minimálně dvě hodiny s nutnými přestávkami, kdy jsme u něho museli sedět, aby se soustředil.

Pokud bychom však domácí přípravě nevěnovali pozornost, Petr by zřejmě tempo učiva v běžné základní škole nezvládl.

Změny u syna jsme začali pozorovat po 30 sezeních. Celkem absolvoval 40 sezení. Zvýšila se doba jeho soustředění a tím mu příprava netrvala tak dlouho. Je samostatnější, připraví si domácí úkol než přijdeme z práce, což dříve odmítal slovy: „Úkol je těžký, to nezvládnu.“ K domácí přípravě přistupuje aktivně, zvláště když ví, že pak se může věnovat svým zájmům. Umí „zapnout“, práce nám jde od ruky, nemusíme u něho celou dobu sedět, soustředění udrží. Je i ochotnější s pomocí s domácími pracemi.

Psaní se zlepšilo v tom, že pokud není v časové tísni, píše čitelně a bez vynechávání písmen, text opíše bez větších chyb. Lze říci, že mu zdravě vzrostlo sebevědomí. Nepřijímá pasivně názory jiných, přemýšlí, a pokud má jiný názor na věc, pouští se do diskusí.

Absolvování tréninku u syna hodnotíme jako přínosné.

 

Mirek se zlepšil hlavně ve škole, učitelky ho při lednových třídních schůzkách chválili. Déle udrží pozornost, dříve si nosil sešity domů na přepisování toho, co nestihnul ve škole, nyní se to stává pouze výjimečně, nejvíc se zlepšil asi v angličtině a matematice.

Co se týká cukrovky, neměl na ni trénink žádný vliv.

Uklidnění v chová se projevilo hlavně ve škole, doma moc ne.

Na vysvědčení měl 5 trojek, loni byl z jazyků hodnocen pouze slovně, nyní paní učitelka říkala, že si trojku skutečně zaslouží, že není přilepšená. Takže si zlepšil i prospěch.

V noci spí dobře. Od malinka byl nespavec, zlepšilo se to, když si začal píchat inzulín. Nyní se to zlepšilo ještě více v tom, že dříve usíná.“

 


 

„Pavel byl od svého narození velmi neklidné a labilní dítě. Pláč se u něho často střídal se záchvaty zlosti a vzteku. Na druhé straně byl velice bystrý a šikovný.

Ve svých 7 letech onemocněl virovou encefalitidou. Průběh nemoci byl netypický a jeho stav byl velice vážný. Díky výborné péči lékařů a sester na infekčním oddělení v Praze na Bulovce se Pavel brzy uzdravil a po nemoci mu nezůstaly žádné následky. První až třetí ročník základní školy absolvovat dobře. Ve čtvrté třídě se ovšem objevily první problémy. Výrazně se zhoršil v pravopise a také ve čtení. Začal nosit první čtyřky a pětky. V ostatních předmětech dosahoval stále dobrých výsledků, hlavně v matematice.

V této době jsme dojížděli na EEG BFB k manželům Noskovým do Hradce Králové s naší nejmladší dcerou. Pavlíka jsme začali brát s sebou. Po 20 sezeních se u něho zlepšilo čtení. Po dalších sezeních se začaly objevovat lepší známky z diktátů a Pavel se celkově zklidnil. V ostatních předmětech se zlepšilo soustředění. Pavel se do školy začal těšit. Na konci páté třídy měl samé jedničky.

Přestupu na druhý stupeň jsme se přesto trochu obávali. Hlavně po zkušenostech s jeho starším bratrem. Naše obavy však byly zbytečné. Pavel se s novými učiteli i předměty vyrovnal výtečně.

Dosáhl úspěchů i ve sportu. K našemu údivu se začal zajímat o rychlostní kanoistiku. Tady jsou schopnost soustřední a udržení stability obzvlášť důležité. Za každé zaváhání se zaplatí okamžitou koupelí ve studené vodě, případně prohraným závodem.

Přestaly také záchvaty zlosti. Pavel si už dokáže své občasné neúspěchy vyřešit sám.“

 



 

Zkušenosti s EEG Biofeedbackem z výzkumu v ČR:

 


 

Po 10 sezeních:

„Teď se lépe soustředím na čtení v hlučném prostředí. Dokážu si lidi ztlumit a soustředit se. Dřív jsem měla horší známky kvůli tomu, že jsme si něčeho v zadání nevšimla, v matice dělala numerické chyby - teď je to lepší než dřív. Nové možnosti: pan učitel na výtvarku mi řekl, že mám talent na kreslení, předtím jsem nic takového neměla. Imunitní systém: nedávno jsem měla velký kašel, bronchitidu, a za pár dní mě to samo přešlo (normálně bych byla 1-2 týdny doma a s léky).“

Studentka, 14 let, porucha pozornosti + poruchy učení

 


 

Stav před zahájením léčby:

„Obvykle ráno měl špatnou až agresivní náladu. Kvůli každé maličkosti se rozplakal. V noci měl noční můry, plakal, mluvil ze spaní, drkotal zuby a převaloval se celou noc. Poruchy v tempu řeči.„

Stav po 30 sezeních:

„Velké zlepšení po všech stránkách. V noci spí klidně až na malé výjimky. Má ke všemu znatelně pozitivnější přístup. Řeč se zlepšila.

Máme vypozorováno, že po delším přerušení docházky na "Brainfeedback" se řeč výrazně zhoršuje a po opětné pravidelné docházce se zlepšuje.

Rodiče 8 letého chlapce, dg epilepsie + porucha řeči

Je to zázrak!“

Dědeček

 


 

Po cca 20 sezeních:

„Zlepšil se výkon mého mozku - stíhám toho víc. Když zákazník vidí chybu, můj mozek hned ví, co by s tím mohlo být.

Zlepšilo se psaní - dříve jsem psal jen hesla, nyní souvislý text. Píšu na klávesnici všemi deseti - dříve dvěma.

Mám méně problémů s pravopisem. Dříve jsem při kontrole nacházel až 50% překlepů, teď půl procentas.

Zrychlilo se mi čtení.

Zlepšila se mi paměť - jak zapamatování větších celků, tak výbavnost.

Zlepšila se kombinační schopnost.

Zlepšily se automatické reakce při řízení auta a soustředění při řízení.

Získávám zakázky, o kterých se mi ani nesnilo - dřív jsem neuměl prodat.

Píšu knihu o 1 čipových počítačích.“

Podnikatel, 25 let, z dětství dysgrafie, dyslexie, porucha pozornosti.

 


 

 

„Již po první půlhodinové aplikaci jsem zaznamenala značnou úlevu. V současné době jsem po čtvrté aplikaci a musím přiznat, že se mi zlepšila koncentrace, spánek (spím jako za mlada), písmo, snadněji komunikuji s lidmi, zdá se mi také, že se zlepšil i zrak. Ale co nejvíce mě pomohlo. Měla jsem v té době právě při první návštěvě bolesti páteře s následnou parézou do levé nohy. I v tomto směru jsem pocítila značnou úlevu.“

Úřednice, 57 let, porucha pozornosti s hyperaktivitou

 


 

 

„Biofeedback je výborná věc a výborně se při tom relaxuje. Působí to na mě dobře. Uvolňuji se takhle: zavřu oči a snažím se znehybnit tělo. Ve škole, když se mě snaží spolužáci nalákat do nějaké rvačky, přemýšlím, jestli tam mám jít nebo ne - ale vždycky vyhraje to ne.„

Chlapec, 13 let, porucha pozornosti + chování, hrozilo přeřazení do zvláštní školy.

„Dokáže se ve škole soustředit. Chování a prospěch ve škole se začíná lepšit. Chování podle učitelů se zlepšilo, nenechá se vyprovokovat, je klidnější. V prospěchu se zlepšil - zvláště v některých předmětech (zeměpis). Hlavní zlepšení je vidět v interakci v kolektivu. Zlepšení je zřetelné i při různých neškolních činnostech, dříve se vydržel soustředit na určitou činnost minuty, dnes hodiny. Dokáže se pro něco nadchnout a dělat to perfektně.“

Jeho otec.

 


 

 

Po čtyřměsíční terapii jedenkrát týdně:

„Pozorujeme, že se J. déle a lépe soustřeďuje při řešení domácích úkolů, to se projevuje i u čtení. Déle a rychleji čte nahlas a když si čte sama, vydrží s knihou déle.

Lepší soustředění se projevuje i při počítání, řeší několik příkladů násobení nebo dělení víceciferných čísel plynule a bez chyb.

Je uvolněnější, má lepší náladu, zdá se nám, že některé věci si tolik nepřipouští jako dříve.

Zlepšení je vidět i ve srozumitelnosti a plynulosti řeči, což potvrdila i logopedka. Podle jejího vyjádření se jí zdá Jitka při návštěvě klidnější, bez výrazných rušivých pohybů.

Po 15 sezeních se poprvé v životě bez pomoci posadila, postavila.“

 

Rodiče 11 leté dívky, dg. Dětská mozková obrna, kvadruparezní forma s dyskinetickým syndromem.

 

Záznam chatu ze středy 4. ledna 2012 během vysílání

 

Jana Kopecká: Pokud u dítěte byla diagnostikována porucha pozornosti, jak by měla postupovat pedagogicko-psychologick poradna? Mám pocit že standardem je vystavení papíru a pak je vše necháváno na škole a konkrétním učiteli, jeho možnostech a schopnostech. Kdo může a má vstupovat do vytváření individuálního studijního plánu, který v těchto případech vzniká - je to plně v kompetenci školy nebo se zde také podílí PPP a rodina dítěte? Pokud mám zájem, aby se porucha pozornosti nejen zohledňovala při výuce a při hodnocení dítěte, ale především se systematicky pracovalo na jejím odnstraňování respektive zmírňování a vytváření návyků, které pomáhají jejímu zvládání - např. série různých speciálních cvičení, na koho se mám obrátit? Je v popisu práce PPP zajišťovat či alespoň zprostředkovat tyto služby nebo opravdu především vydávají papíry a zajišťují prvotní vyšetření? Zaráží mě to zejména v případě, že na většině škol není k dispozici odpovídající vybavení a především speciální pedagogové. Vyžadovat takto specifickou a náročnou péči po běžném učiteli mi přijde jako chtít po výborném obvodním lékaři, aby mě operoval a poskytl následnou pooperační odbornou péči. Děkuji, J. Kopecká

Renata Kratochvílová: Samostatná porucha pozornosti není důvodem k nějak specifikovaným úlevám pro dítě, pokud současně není dg spec. por. učení. Opravdu dále záleží hloubce por. pozornosti dítěte a na osobnosti učitele. PPP by vám měla poskytnout informace o možnostech, které můžete u dítěte použít doma a při výchově, dát vám kontakty na speciální pedagogy, kteří vám mohou navrhnout postupy vhodné u vašeho dítěte. Já mám zkušenost s metodou EEG-Biofeedback, která se ukázala bý velmi prospěšná u korekce LMD.Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Zuzka: Dobrý den, chtěla bych se zeptat v jakém věku se dá usoudit, že dítě má poruchu pozornosti, jaký je hlavní ukazatel a jakou roli hraje genetika co se týče dyslexie, když ji má jeden z rodičů. Mnohokrát děkuji a přeji pěkný zbytek dne

Renata Kratochvílová: Dg poruchu pozornosti lze až při školní docházce, kdy je již nějaký nárok na nutnost kvalitněji se soustředit než u předškolních dětí. Obvykle to bývá kolem 2-3.třídy někdy již dříve, většinou spíše později se zvyšujícími se nároky na pozornost. Spec. por. uč.se dg dle její hloubky také ukazují až s počátky výuky, opět problémy v prvních dvou ročnících jsou u většiny dětí, pokud dále problém přetrvává, je doporučováno zkusit pomocí testů diagnostikovat. Genetika hraje roli při výskytu SPU, výskyt u dítěte je pravděpodobnější, ale není její projev nevyhnutelný. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová.

Lenka Urbanová: Dobrý den, u dcery byla dg. LMD, absolvovali jsme nápravné učení, EEG biofeedback, nyní užívá Stratteru.Chodí do 6. třídy a stále má individuální plán ve škole. Ten učitelé ne tak doslova dodržují a my máme stále problémy s tím,že nestíhá výpisky, které jim už spíše diktují a někdy ani nezvládá pochopit látku a všechno doma doháníme. Už jsem docela vyčerpaná a navíc se k tomu všemu přidala puberta a dcera odmítá učit se. Je to boj! Mám naději,že se situace věkem upraví a nebo se mám smířit s tím,že potíže s učením bude mít stále? Děkuji

Renata Kratochvílová: LMD přetrvává stále, mění se její projevy v průběhu života jedince. EEG BFB koriguje chybu LMD, projevy se mírní až mizí, záleží na hloubce původní problematiky. Užitečné je naučit se s dítětem pracovat, vést ho od mala ke způsobu učení, který je pro dítě únosnější, najít různé individuální "vychytávky"při učení a organizaci potřebných věcí. Je užitečné ne se s dítětem jen učit, ale naučit ho se učit, není problém pak zvládnout i VŠ, tyto děti bývají velmi šikovné a chytré, když najdou svůj systém, zvládnou vše co chtějí. Pro rodiče je to obtížné, ale jsou nebo mohou být velkou oporou a podporou dítěti. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Ještě jednou Kristina T.: Ještě jsem se chtěla zeptat, jestli se v České republice vůbec někdo zabývá ADH u dospělých. Děkuji za opověď a přeju hezký den.

Renata Kratochvílová: Dysfunkční porucha přetrvává od dětského věku do dospělosti, mění se jen klinické projevy, tj. co nás trápí za potíže. V dospělém věku přetrvává por. pozornosti, ale hyperaktivita se spíše modifikuje do úzkostně depresivní symptomatiky, poruch spánku, bolestí hlavy atd, souborně se jedná o psychosomatická onemocnění. Problematika dle výraznosti potíží se řeší hlavně v psychiatrických ambulancích, event. psychoterapií. Také se dá samozřejmě využít stejně jako u dětí metoda EEG-Biofeedback, která koriguje dysfunkční problematiku. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Jana Musilová: Dobrý den, chci se zeptat zda je možné mluvit o poruchách pozornosti u chlapce který má 4 roky?

Renata Kratochvílová: Ještě bych ponechala nějaký čas na ujasnění zda se jedná opravdu o LMD, ovšem je možné, že při hlubším typu poruchy je problematika zřetelná již v tomto věku. Dítě nevydrží u činnosti obdobnou dobu jako vrstevníci, bývá hlučnější, mívá problém s usínáním apod. Pokud by potíže přetrvávaly a byly problémem v podání výkonu ve škole, doporučuji využít ve školním věku metodu EEG-Biofeedback, který tuto problematiku koriguje. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Martina: Dobrý den,chtěla bych se zeptat,zda má nějaký vliv na poruchy učení,když bylo dítě při porodu hodně napito již zelenou plod.vodou a následně celou noc zvracelo?Děkuji

Renata Kratochvílová: V této situaci je pravděpodobné, že při porodu mohla být určitou dobu nedostatečně okysličená nervová soustava a vznik LMD je pravděpodobný. Vznik nesouvisí s polknutím plodové vody ani s následným zvracením, ale s uvedenou evet. hypoxií CNS. Pokud by se v dalším období vyskytly obtíže v rámci LMD, je možné využít k jejich korekci metodu EEG-Biofeedback. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Renáta Macková: Dobrý den, může mít poruchu pozornosti dítě, které se narodilo ve 29 týdnu? Nyní mu je 16měsíců, říká táta, máma, bába, nene, leze, stoupá si a chodí s opěrou okolo ohrádky, na neurologii říká paní doktorka, že vše dohnal, ale má problémy s usínáním, někdy usne do 20hod, ale jsou dny kdy usíná až kolem 22 až 23 hodiny a spí celou noc do 8hod. Děkuji za radu

Renata Kratochvílová: U přečasných porodů a malých plodů, je vznik LMD dost pravděpodobný, ale to neznamená, že musí být problematika výrazná a také to neznamená, že by dítě nemohlo být chytré a šikovné, LMD nesouvisí s intelektovými schopnostmi. Mám zkušenost, že děti s poruchou pozornosti zvládnou studium i na VŠ. Pokud by problematika pozornosti či jiné potíže přetrvávaly a event. se zvýraznily, lze k jejich korekci použít metodu EEG-Biofeedback.Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Katka Vizovice: Jak dalece jsou učitelé informováni o ADHD ? Podle mých zkušeností  se synem vůbec neví o co se jedná. Syn má 10 let.

Renata Kratochvílová: Na pedagogické fakultě jistě problematika dysfunkcí vyučována je, zvláště při specializaci na speciálního pedagoga. Záleží asi spíše na konkrétní osobě, jak je zvyklá a také jaké má možnosti s dětmi s takovou problematikou pracovat. Pokud by potíže přetrvávaly a zvýrazňovaly se, je možné využít ke korekci potíží využít metodu EEG-Biofeedback. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Eva Kantorová: Dobry den mám vnučku ve 3 třidě a máme problém s matematikou, naučí se násobilku, ale během hodiny, když to s ní opakuji, si nepamatuje vůbec nic. Přitom jí nedělá problém si zapamatovat básničku nebo písničku. Už si bohužel nevíme rady. Mohla byste nám poradit? Mnohokrát děkuji Kantorová

Renata Kratochvílová: Je to poměrně častá situace, věřím, že stálým opakováním, event. zapojením nějaké hry, mnemotechnické pomůcky do učení násobilky se situace zvládne. Pokud by dále byla matematika výrazně horší, např. o dva stupně známkování než ostatní předměty, bylo by vhodné udělat test v PPP na dyskalkulii, jednu ze specifických poruch učení. Jinak opakování násobilky, vyjmenovaných slov atd je nutné po celou ZŠ:) Pokud by se nadále vyskytovala i problematika LMD, je možné využít korekci potíží pomocí metody EEG-Biofeedback. Dekuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Denisa : Dobrý den, paní doktorko! Kolik je potřeba sezení EEG BFB při odstraňovaní - nebo zmírnění - projevů poruchy pozornosti u 8 letého dítěte. Děkuji za odpověd.

Renata Kratochvílová: Počet je individ. dle hloubky poruchy, cca průměrně zlepšení bývá již po 45-50 sezení trvalé. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

Klára Tvrdá: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, od jakého věku je porucha pozornosti rozpoznatelná. Děkuji za odpověď.

Renata Kratochvílová: Poruchu pozornosti můžeme vnímat až při nástupu do ZŠ, obvykle kolem 3 třídy, někdy dříve,ale častěji později až se zvýší nároky na kvalitu pozornosti. pokud potíže vlivem poruchy pozornosti budou komplikovat předpokládaný školní výkon, je možné kekorekci použít metodu EEG- Biofeedback. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

AndreaV: Dobrý den, mám 9měs. syna, při narození byl mírně hypoxický. Během jednoho týdne v 8.měs.začal sedět a plazit se, dneska už se staví, ale lezení po čtyřech úplně vynechal. Je hodně živý a plačtivý přes den,ale usínání je bez problému a v noci spí i 11hod. Myslíte, že je tu možnost poruchy pozornosti? Děkuji.

Renata Kratochvílová: pravděpodobnost vzniku poruchy je, ale to spíše ukáže čas, není vznik LMD nevyhnutelný. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová

www.ceskatelevize.cz

Zkušenosti s EEG biofeedbackem

Dany – 10 let neurotické projevy, tiky, výbušnost

Obtíže před zahájením tréninku

Po nástupu do 4. třídy, v podzimním období, se u Danyho prohloubily tikové projevy. Tato situace byla neúnosná nejen ve škole, ale i v domácím prostředí. Nečekané, trhavé pohyby paží a neustálé dotýkání se předmětů vadilo spolužákům, kteří reagovali odmítavým chování vůči Danymu. Jejich reakce v něm vyvolávaly neovladatelný vztek, který si vybíjel házením věcí a křikem.

Průběh terapií

Absolvoval 43 sezení, nejdříve trénoval 3x týdně, potom se frekvence upravila na 2x týdně. Zpočátku chodil na tréninky s nechutí, nevěděl k čemu mu to bude. Plnil „přání rodičům“. S rodiči jsme nastavili motivační systém, který by měl Danymu pomoci ve zvládání krizových situací ve škole.

 

10. terapie

  • zjišťuje, že lépe zvládá slovní narážky spolužáků. Snaží se ovládnout svůj vztek, nekřičí tak často, dokáže si některé průpovídky říkat polohlasem. Zjistil, že jej chování spolužáků tak nevytáčí. Začíná popisovat své pocity. Chce trénovat, aby se mu lépe dařilo. Líbí se mu motivační systém.

12. terapie

  • paní učitelku považuje za „spojence“. Dříve vše viděl černě, neměl zájem o pomoc paní učitelky v krizových situacích.

20. terapie

  • není tak výbušný. Snaží se nesahat spolužákům na pomůcky a někdy se mu to podaří. Z tohoto posunu má velkou radost. Vnímá, že ho okolí více přijímá. Při školní práci je ve větší pohodě, neobábá se negativních reakcí ve třídě.

30. terapie

  • matka je s dosavadním průběhem terapií spokojená. Dany lépe zvládá stresové situace ve škole i v domácím prostředí. Je ochotnější naslouchat radám a hledat řešení vzniklých problémů. Matka vnímá, že je Dany emocionálně stabilnější a tikové projevy jsou mírnější.

43. terapie

  • vyhrocené situace se objevují méně často. Dany je celkově klidnější, vnitřní napětí se zmírnilo, tikové projevy se objevují zjm. při nenadálých a nových situacích, které neumí vyhodnotit a vyřešit. Ve třídě je spokojenější, zapojuje se do her se spolužáky.

Po letních prázdninách rodiče plánují další blok terapií.

 

Anetka – 9 let atypický autismus, časté chození na WC

Obtíže před zahájením tréninku

Více než rok a půl se Anetka trápila častým chozením na malou, na WC chodila i 20x za dopoledne. Dle lékařů nešlo o fyziologický problém, spíše se příkláněli k variantě tikových projevů. A diagnózou atypický autismus se k tomu přidružovaly problémy v sociální oblasti. Anetka si neuměla říci o pomoc, spontánně nekomunikovala ve škole s pedagogy. Všechny tyto situace pro ni byly stresující.

Průběh terapií

Anetka absolvovala přes 45 sezení, zpočátku trénovala 3x týdně, potom se frekvence upravila na 2x týdně.

 

5. terapie

  • Anetka zvládla adaptaci na nové prostředí. Opatrně navazuje vztahy s terapeuty. Při terapiích využívá barevné kartičky pro určení délky tréninku. Maminka zmiňuje, že se k nám těší.

10. terapie

  • začíná se snižovat frekvence odchodů na toaletu jak ve škole, tak i doma. Anetka je celkově klidnější.

13. terapie

  • maminka vypozorovala, že je Anetka ochotnější komunikovat, spontánně klade otázky, zajímá se o to, co maminka dělá. Před terapiemi byla uzavřená do sebe, neměla potřebu zjišťovat co dělají lidé kolem ní.

25. terapie

  • frekvence odchodů na toaletu se i nadále snižuje. Anetka je usměvavější, pozitivně naladěná a má potřebu komunikovat s okolím. Je pohotovější při řešení problémových situacích ve škole, vyhledá pedagoga a požádá jej o pomoc.

45. terapie

  • maminka je nadšená z průběhu terapií, vidí veliký vývoj v několika oblastech. Četnost odchodů na toaletu je v současné době akceptovatelná. Maminka je nadšená z toho, že Anetka „zlobí“, že dokáže oponovat, vyjádřit svůj názor. Její emoce se dostaly napovrch. Změnu v oblasti sociálních dovedností zaznamenali nejen rodiče, ale také širší rodina. Ve škole je více komunikativní, snáze si poradí s problémovými situacemi. Navazuje četnější kontakty s pedagogy i spolužáky.

Po čtvrtletní přestávce chodila Anetka na další kondiční terapie.

 

David – 5 let ADHD, agresivní chování

Obtíže před zahájením tréninku

Maminka nám sdělila, že je Davídek jako „živé stříbro“. Nepostojí, neposedí, všude je ho dost. Bývá zoufalá z toho, že její syn nezvládá krátkou aktivitu v malé skupince dětí. Vše má rychle hotové (v nevalné kvalitě), bývá nesoustředěný a roztěkaný. Když není vše podle jeho představ, tak kolem sebe kope, kouše a křičí.

Průběh terapií

Davídek absolvoval 80 terapií. Frekvence terapií se postupně snižovala od 3 tréninků týdně a do 1 tréninku týdně.

 

10. terapie

  • díky mobilnímu přístroji Nexus se mohl Davídek při prvních terapií pohybovat. Sezení na jednom místě mu zpočátku činilo potíže.V průběhu terapií se častěji objevují sekvence uvolněného soustředění. Maminka hovoří o zlepšení rytmu spánku.

20. terapie

  • práceschopnost při trénincích a ochota spolupracovat s terapeutem se výrazně zlepšila. Davídka lze snáze usměrnit a domluvit si pravidla práce. Zvládá celý trénink „usedět“ pokud využijeme jemnomotorické hry a motivační prvky.
  • Maminka je s průběhem tréninků velice spokojená. Není tak vznětlivý, pokud není něco podle jeho představ. Je klidnější. Spolupracuje krátce s dětmi ve skupince, je ochotný se podílet na jednoduché činnosti.

40. terapie

  • objevují se častěji tréninky s pozitivním naladěním. Davídek se na práci soustředí, je zapotřebí volit různé formy práce, aby byl pro práci zaujatý. Baví ho skládačky, vkládačky a navlékání komponentů. S radostí hry dokončí.

55. terapie

  • Davídek velice dobře spolupracuje. Jeho doba soustředěné práce se postupně prodlužuje. Spolupráce při aktivitách se zlepšuje. Maminka vidí veliké pokroky – Davídek se umí sám nachvíli zabavit (staví si, skládá puzzle), snaží se činnosti dokonči. Není tak rozlítaný. Ve školce se ochotněji zapojuje do společných činností.

 

Pan Milan, 35 let, manažerský syndrom

Projevy velká únava, nesoustředěnost, neklid, podrážděnost,  úzkostnost, nespavost, náladovost, vyčerpanost, bušení srdce, bolení hlavy, neurotické a depresivní reakce. Lékařské nálezy na EKG a EEG neprokázali žádné onemocnění.

Absolvoval 35 terapií. Frekvence 5x týdně v prvním týdnu, dále 3x týdně. Závěr terapií 1x týdně.

 

8. terapie

  • Popisuje dřívější usnutí a noc bez probuzení. Zmírnění bolestí hlavy.

15. terapie

  • Spánek již zcela bez obtíží, pocit vyčerpanosti výrazně menší, snáze se koncentruje v zaměstnání. Rodina spokojená, že zvládá dětské písničky v autě bez výbuchu vzteku.

25. terapie

  • Pocit bušení srdce je jen výjimečně. Spánek dobrý i po velké zátěži na služební cestě. Svět začíná vidět optimisticky. S průběhem terapií velmi spokojen. Pokračuje dále v režimu 1x týdně.

35. terapie

  • Pan Milan je spokojen, naučil se relaxovat a koncentrovat se na práci v podmínkách i velmi rušných. V práci hodnotí, že je méně předrážděný a téměř nevybuchuje. Rodina je spojená, že tatínek je klidnější a lépe zvládá tři malé křiklouny.

 

Pan Bolek, 75 let, problémy spánku, neklid

Pan Bolek k nám přišel s problémy spánku a celkového neklidu. Nezvládal se dívat na televizi, číst knihu – u žádné dříve oblíbené činnosti nemohl vydržet. Celkem 20 terapií.

 

5. terapie

  • S radostí nám sděloval, že si v klidu vyslechl oblíbený koncert. Celý a najednou!

10. terapie

  • Klidněji usíná a zdál se mu sen. Ráno se vzbudil odpočatý.

15. terapie

  • Neklid téměř ustal, zvládl oběd u dcery s vnoučaty.. Spánek je dobrý i když celkově chodí spát později – po půlnoci, ale nepřevaluje se dlouho na lůžku a vzbudí se odpočatý.

20. terapie

  • Říká, že to byl nejlepší dárek co od dětí dostal. Zas hodně čte a jeho problémy se postupně upravují.

 

Paní Anežka, 75 let, 15 terapií

Paní Anežka je v domácí péči u dcery po mozkové příhodě, kterou prodělala před 9 lety . Dojížděli jsme k ní domů 2x týdně. Paní nemůže mluvit a má velmi negativní ladění. Nevydrží u televize a projevuje se velmi nepříjemnými zvuky. Po vyšetření bylo doporučeno zavedení komunikačních karet, aby se rodina s maminkou lépe dorozuměla. Křikem vyjadřovala své potřeby, ale rodinní příslušníci nevěděli jaké. Po zavedení karet je komunikace snazší.

Terapie byly zaměřené na celkové zklidnění. K terapiím jsme používali přístroj Nexus – paní měla terapie přes oblíbenou hudbu. Velmi brzy pochopila princip terapií a na návštěvu terapeutky se vždy těšila.

Prvních 12 terapií bylo v režimu 2x týdně. Paní začínala po chvilkách. Z počátku si potřebovala v průběhu terapie odpočinout.

 

8. terapie

  • Paní zvládla celou terapii na jednou bez odpočinku.

15. terapie

  • Paní je klidnější a sleduje televizi nebo poslouchá hudbu. Vzhledem k zavedenému systému komunikace vhodnému pro danou rodinu úplně ustal u paní křik. Rodina je spokojená a my máme radost ze zkvalitnění jejího života.

 

Pan Samuel, 25 let, 45 terapií, nesoustředěnost, špatná paměť

Pan Samuel k nám přišel s problémem, že nezvládá studium na vysoké škole, velice rád by ji však dokončil. Dříve byl vynikajícím studentem, ale experimenty s drogami mu dle jeho slov úplně rozhodily hlavu. Měl obavu, že školu nedokončí. Vstupní vyšetření potvrdilo velký problém s pozorností i práceschopností a velký neklid.

 

7. terapie

  • Konečně trošku lépe spím a stále sebou nehážu. Po tomto konstatování jsme věděli, že na terapie reaguje dobře a vše je na dobré cestě.

15. terapie

  • Dosud byly terapie 3x týdně. Spánek je sice kratší, ale vzbudí se odpočatý. Je klidnější. Psychomotorický neklid je výrazně menší – sedí klidně bez nutnosti stále nějak zaměstnávat ruce. Přidala se práce s programem Happy neuron - program na komplexní rozvoj mozkové aktivity. S programem pracuje 4x týdně a jeho výsledky jsou pravidelně vyhodnocovány.

30. terapie

  • Začíná se dařit v učení. Jeho prvním úspěchem bylo zvládnutí důležité zkoušky a odevzdání práce – škola je zachráněna!. Dle jeho slov vydrží pracovat i půl hodiny a považuje to za velký úspěch.

45. terapie

  • Terapie na biofeedbacku jsou ukončeny. Problémy se podařilo společnými silami zvládnout. Nadále soustavně pracuje s programem Happy neuron a on-line vyhodnocujeme jeho práci a doporučujeme zaměření další práce.

 

Maruška, 3 roky, noční děsy, opakované buzení v noci

Maruška je milé živé děvčátko. Od narození špatně spí, stále se často budí křikem a pláčem. Dlouhé usínání i dvě hodiny! Absolvovala u nás 30 terapií.

 

5. terapie

  • Maruška usnula za chvíli po pohádce. V noci se vzbudila jen 3x. Křik ze spánku není, jen si sedne.

15. terapie

  • Dívenka přestala odpoledne spát, jen leží a poslouchá pohádku. Večer usne klidně. Už spí ve své postýlce a necestuje v noci k rodičům. Maminka se konečně cítí vyspaná a je s terapiemi velice spokojená.

30. terapie

  • Maruška pěkně spí. Večer ji dokonce mohla hlídat babička a rodiče mohli jít poprvé od narození malé sami na večeři beze strach co se bude dít. Tatínek to zhodnotil jako navrácení pohody do jejich domácnosti.

 

Kubík, 6,5 let, odklad školní docházky pro celkovou nevyzrálost

Kubíček absolvoval 50. terapií a individuální formou byl veden v předškolní přípravě. Vzhledem k nesprávnému úchopu psacího náčiní byla zařazena cílená grafomotorická příprava s využití biofeedbacku ruky.

Chlapec k nám začal docházet s celkovou nezralostí. Ve školce se obtížně zapojoval. Předškolní přípravu zvládal velmi těžko. Udělat jeden pracovní list mu trvalo velice dlouho, stále odbíhal a postupně jej doplňoval. To, jakým způsobem pracoval, nemohlo bylo prací nazváno.

 

10. terapie

  • Chlapec začíná být klidnější. Ve školce si paní učitelka všimla, že si vydrží s dětmi hrát.

15. terapie

  • Je připraven začít systematicky pracovat na předškolní přípravě. Ta následuje ihned po terapii jednou týdně. Domů si nosí drobné úkoly a dle slov maminky to mohou v klidu zvládnout.

30. terapie

  • Mateřská školka mu umožnila jet na školu v přírodě. Dříve nebyl brán na žádné akce se školkou a vždy zůstával v jiné třídě. Je klidnější, nevybuchuje. Situace v rodině a vztah s mladší sestrou se upravuje.

40. terapie

  • Předškolní příprava pokračuje velice pěkně. Ruka se mu díky relaxačním cvičením a biofeedbacku ruky uvolnila. Tužku drží správně, přítlak je dobrý.

50. terapie

  • Z chlapce má radost celá rodina. Babička je ochotná si ho vzít i na víkend. V oblasti předškolní přípravy udělal veliký posun a i nadále systematicky pracuje. Hlavní obtíže se kterými se na nás rodiče obrátili, byly vyřešeny.

 

Anička  – 6 let Úzkostné stavy, plačtivost

40. terapií + individuální předškolní příprava

Nadměrná živost, impulsivnost, nesoustředěnost, snadno se rozptýlí vedlejšími podněty. Při  únavě reaguje zkratkovitě. V neznámé situaci nebo neočekávané je panický křik a pláč.  V novém prostředí vyžaduje neustálý kontakt s blízkou osobou. Neklid při usínání v noci přechází k rodičům.  Obtíže v jemné motorice a grafomotorice. Rodiče zvažují odklad školní docházky.

Celkem 40 terapií, na začátku  2x týdně s předškolní přípravou od 10. terapie1x týdně a domů drobné úkoly. Takto 30 terapií , předškolní příprava pokračuje. Pauza biofeedback 5měsíců.

Před začátkem školního roku dalších 10 terapií.

 

5. terapie

  • Je schopna již trénovat sama, ale je velmi neklidná, vrtí se a stále si s něčím hraje. Maminku již nevyžaduje.

10. terapie

  • Motorický neklid se výrazně snížil, prodlužuje se doba jejího soustředění, udělá již 8 tříminutových kol s jednou malou přestávkou  na odpočinek. Dokáže výstižněji vyprávět obsah přečteného textu.
  • Započatá individuální předškolní příprava.

20. terapie

  • Snížení motorického neklidu je patrné i v domácím prostředí, ustoupily úzkostné stavy. Pláč a křik se již většinou neobjevují, reaguje ve větší  pohodě, usíná sama a ani v noci už nevyžaduje přítomnost rodičů a ani k nim v noci nechodí. Dokáže se lépe vyjádřit. Nehledá tak dlouho slova k vyjádření se.
  • Je samostatnější. Kresbě  se objevují rozmanitější náměty ze života. Je patrné více detailů.

30. terapie

  • Zápis  do základní školy zvládla úspěšně. V mateřské škole pozorují učitelky zlepšení pozornosti, zklidnění, Prarodiče si oceňují  pozitivnější ladění a lepší schopnost adaptace na neočekávané situace – berou ji sebou na výlety.

Anička před  začátkem docházky do 1. třídy dokončila dalších 10 terapií celkový počet 40.terapií.

Je klidná, odolnější a vyrovnanější. Pěkně připravená na zvládnutí 1. třídy.

 

Radek – 18 let nesoustředěnost, přetrvávající ADHD v dospělosti

Obtíže před zahájením tréninku

Radek má od dětství ADHD. Jeho výkon negativně ovlivňuje nízká schopnost koncentrace pozornosti. Při zátěži v časově omezeném limitu jednal impulsivně, zmatečně, měl značné obtíže ve vybavování pojmů a při psaní. Často se stává, že učivo znal, ale nestihl jej písemně zpracovat. Jeho snaha podat co nejlepší výkon nebyla většinou oceňována, problémy chlapce nikdo včas nepodchytil. To se zpětně negativně odrazilo na jeho přecitlivělosti, celkové labilitě a nízké sebedůvěře. S nesoustředěností se potýká i na střední škole. Zvýšené studijní nároky před maturitou však již není schopen zvládnout z vlastních kompenzačních zdrojů a zvyšovala se jeho nechuť k učení vůbec. Při nadprůměrných rozumových schopnostech mu měl mít opět velmi špatné vysvědčění.

Průběh tréninku

Celkem absolvoval 45 terapií, trénoval 2x týdně s chutí a velmi svědomitě.Od 35 terapie docházel jen jednou v týdnu. První výsledky pozoroval již po třetíterapii, lépe si zapamatoval probírané učivo ve škole a pocítil větší chuť do učení.

 

5. terapie

  • Lépe kontroluje své zlozvyky- odkládat učení až na noc. Lépe si pamatuje probírané učivo ze školy.

15. terapie

  • Zlepšila se jeho paměť, učivo zvládá v kratším čase. Poměrně rychle se naučil opakování z literatury  za uplynulé pololetí a dostal jedničku.  Sám byl překvapen svým výkonem. Problémy v matematice přetrvávají, doplňuje si mezery ve vědomostech z předchozích ročníků. Začal docházet na doučování z českého jazyka a matematiky,.

22. terapie

  • Dostal jedničku z pololetní písemné práce z českého jazyka. Otec oceňuje u syna daleko větší zájem o studium a dosažené výsledky. Na pololetním vysvědčení je výrazně lepší.

30. terapie

  • Efekt terapií se projevuje i při sportu, zejména v tenisu má přesnější a pohotovější reakce.

45. terapie

  • BFB splnil očekávání chlapce i jeho rodičů. Jeho výsledky jsou v rámci třídy průměrné, dříve patřil prospěchově mezi nejhorší studenty. Připravuje se na studium na vyšší odborné škole.
www.neuroprogress.cz