Články, zajímavosti

https://www.csfd.cz/film/271175-mimina/ 

(zajímavý dokument o vývoji dítěte v prvním roce života)
 
 
Pozoruhodný sběrný dokument režiséra Thomase Balmése mapuje souběžně život čtyř miminek z celého světa od narození po jejich první krůčky. Setkáme se tu se třemi holčičkami – Ponijao, která žije s rodinou a dalšími třemi sourozenci u Opuwo v Namibii; Mari z japonského Tokia a Hattie ze San Franciska – a s chlapcem Bayarjargalem z Mongolska. Režisér, který se pro všechny natáčené rodiny stal rodinným přítelem, zachytil nejen důležitou část života malých človíčků, ale také různorodé zvyky a prostředí, ve kterém tyto děti vyrůstají.(oficiální text distributora)
 

Poruchy učení má 80 tisíc školáků. Neuroložka: Šílený nárůst

24.4.2015

S hyperaktivitou a poruchami učení se v Česku léčí bezmála šest procent dětí a náctiletých. Největší problémy jsou na severu Česka.

 

Praha - Každé sezení u psychiatra skončilo podobně: ordinaci musela navštívit uklízečka.

Osmiletý Honza dokázal rozházet během sezení všechny letáky, pomalovat stohy papírů a použít všechny hračky. „Zničehonic to na něj přijde a pak je k neudržení,“ vysvětluje chování svého hyperaktivního syna čtyřiačtyřicetiletý otec Jan.

Honza sice ve svém raném věku skládá básně, komponuje písničky a spočítá matematické úlohy pro děti o stupeň výš, nedokáže ale klidně sedět v lavici. Občas ho navíc přepadnou pocity úzkosti. Chodí proto do speciální školy s asistentem.

Podobných dětí je podle čerstvých dat Ústavu zdravotnických informací a statistiky stále víc. S hyperkinetickou poruchou chodilo v roce 2013 k lékaři 23 648 dětí a 4446 náctiletých. Specifickou vývojovou poruchu školních dovedností (dysgrafii, dyslexii ad.) pak odborníci odhalili dokonce u 42 431 dětí a 9983 náctiletých.

Dohromady tedy nějakou závažnou poruchou, která už vyžaduje léčení, trpělo 80,5 tisíce dětí a středoškoláků (od pěti do 18 let), což je bezmála šest procent z celé populace v této věkové kategorii. Největší problémy hlásily severní Morava a severní Čechy.

Po porodu miminko vážilo jen kilogram

„Nárůst je obrovský, je to šílené,“ potvrzuje dětská neuroložka a současně senátorka Alena Dernerová. Děti se podle ní neudrží v klidu, tím pádem se také špatně učí. „Přitom intelektově jsou na tom velmi dobře,“ podotýká lékařka.

Proč se u nich porucha objevuje, prozatím nikdo jednoznačně neprokázal. Často prý jde ale o pacienty, kteří se narodili předčasně a po porodu vážili jen kolem kilogramu. "Což je na jejich nervové soustavě znát. Je nezralá,“ popisuje lékařka.

Ukáže se to podle ní hlavně na EEG, což je vyšetření, které zachycuje aktuální elektrické aktivity mozku. „Jejich mozek vydává jiné vlny. U některých dětí dokonce naměříme takové, jaké se objevují při epileptickém záchvatu. Děti přitom epileptický záchvat nikdy neměly a ani mít nemusí,“ doplňuje Dernerová.

Pomůže rybí tuk

Hyperkinetické děti by proto měly docházet k psychologovi nebo psychiatrovi. „Kromě toho by měly mít zvýšený příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin, například v rybím tuku. Ty totiž činnost nervové soustavy zlepšují,“ říká neuroložka. V některých případech musejí pacienti polykat i podpůrné léky.

U psychiatra pak následuje terapie. „Při té se snažíme nejenom vylepšit školní výkon dítěte, ale také poruchu včas usměrnit. Nepodchycená porucha totiž může přerůst v rizikové chování,“ upozorňuje dětská psychiatrička Alena Březníková. Hyperkinetické děti například snáz sklouznou k drogám

Svědčí o tom data Ústavu zdravotnických informací a statistiky: kvůli návykovým látkám muselo vyhledat odborníka dokonce 4,5 tisíce těchto dětí a náctiletých.

Drogy a průmyslová chemie

Hyperaktivita je takzvaná neurovývojová vada - lidem nevyzrávají některé funkce mozku. Objem mozku je potom o tři až čtyři procenta menší než u zdravých lidí. „Porucha bývá ze sedmdesáti procent dědičná. Spouštěčem může být užívání drog nebo kouření matky během těhotenství,“ podotýká přednosta Dětské psychiatrické kliniky pražské nemocnice Motol Michal Hrdlička.

Podle některých teorií zvyšuje riziko hyperkinetických poruch také chemie. Například američtí vědci z Mount Sinai School of Medicine v New Yorku přišli se zjištěním, že se na vzniku těchto poruch podílejí ftaláty - tedy jedy, které se běžně používají k měkčení plastů či při výrobě kosmetiky. Ftaláty také mohou vyvolat předčasný porod a zasáhnout do tvorby pohlavních hormonů.

V dětském věku jsou děti s hyperkinetickými poruchami nepozorné, impulzivní a nepořádné. Nedokážou dlouho poslouchat, nevydrží u jedné činnosti nebo hračky. Často zapomínají a ztrácejí věci. Zhruba 40 procent dětí může mít podle lékařů hyperaktivitu kombinovanou s autismem.

Nehody, závislosti, promiskuita

V dospělosti mají lidé s poruchou problémy se vznětlivostí, nedochvilností či s autoritami. Častěji se rozvádějí a jsou promiskuitní.

Zaviní až čtyřikrát více dopravních nehod a dvakrát častěji podléhají drogové závislosti. „Hyperaktivní lidé také končívají o třetinu častěji se zraněním v nemocnicích, dostanou o 46 procent víc výpovědí z práce a zažijí čtyřikrát víc sourozeneckých konfliktů,“ vyjmenovává další průvodní jevy ADHD primář dětského oddělení Psychiatrické nemocnice Bohnice Michal Považan.

Hyperaktivní lidé navíc trpí úzkostmi, depresemi a poruchami spánku. Mívají vysoký krevní tlak. Porucha podle lékařů přetrvá z dětství až do dospělého věku asi v šedesáti procentech případů.

Mezi slavnými osobnostmi, které podle lékařů trpěly ADHD, byli například američtí prezidenti Thomas Jefferson a Abraham Lincoln. Známky hyperaktivity vykazoval také nezdolný britský politik Winston Churchill, generál George Patton, Kryštof Kolumbus, Walt Disney nebo Bill Gates.

 

www.zpravy.aktualne.cz

 

Specifické poruchy učení

 
I když to na první pohled z názvu může tak vyznívat, tyto poruchy učení nemají nic společné s inteligencí. Mnoho rodičů, kterých děti se potýkají s těmito specifickými poruchami učení, mají inteligenci v pásmu průměru, nebo jsou dokonce nadprůměrné. Mnoho úspěšných lidí jako např. Walt Disney, Alexander Graham Bell či Winston Churchill měli potíže s učením, nebo-li tzv. specifické poruchy učení. Co to teda je?

 

Specifické poruchy učení představují potíže při učení, které se spojují se schopností mozku přijímat, zpracovávat, analyzovat či uchovávat informace. To znamená, že inteligence v tom vůbec nehraje nebo nemusí hrát roli. Jde spíše o oblast paměti a učení než-li inteligenci. Existuje několik druhů poruch učení. Jde především o potíže v oblasti čtení, psaní, počítání. Spojují se taky s poruchami koncentrace. Převážná většina dětí či studentů s těmito potížemi se potýká s více než pouze jedním typem a většinou se kombinují, prolínají dva či více druhů (např. potíže v psaní a čtení atd.). Většinou se potíže v učení prvníkrát objeví právě tehdy, když má dítě prvně ony dovednosti ukázat na světlo světa - tedy ve škole.  Specifické poruchy učení se tedy diagnostikují často právě v prvních ročnících základních škol, kdy rodič nebo učitel zpozoruje, že dítě obtížně zvládá či přímo bojuje se čtením, psaním nebo počítáním. Dva základní typy poruch učení bychom mohli rozdělit na verbální a neverbální.



DYSLEXIE, DYSGRAFIE A DYSORTOGRAFIE
Lidé s poruchami učení na úrovni verbální mají potíže se čteným nebo mluveným slovem. Tomuto typu se říká dyslexie, kdy má dítě potíže se čtením. Dysgrafie znamená potíže se psaním. Lidé, žáci, studenty s dyslexii mají potíže rozpoznávat a zpracovávat písmena a zvuky s nimi spojované. Proto mají třeba potíže při čtení nebo psaní diktátu, protože si k danému znaku (písmenu či slovu) nepřiradí ten správný ekvivalent. Například dítě může být schopné správně a perfektně vyslovit, přečíst větu či odstavec. Avšak dítě vůbec nerozumí obsahu toho, co čte. Soustředí se na samotné čtení, nicméně mu uniká obsah. Druhým typem je, když má dítě potíže se samotným procesem psaní - od samotného pohybu rukou až po tvar písmene, slova či gramatické struktury. Dítě si pak zaměňuje m a n nebo - d p b - a neumí je správně napsat (protože jsou velice podobné). Potíže se správnou gramatickou strukturou a pravopisem se označuje jako dysortografie.



Mezi neverbální specifické poruchy učení zařazujeme především prací s čísly - DYSKALKULIE. Dítě s tímto typem poruchy učení má potíže se zpracováváním čísel, jejich významem, plete si například znaménka pro sčítání a dělení, či má potíže se zlomky apod.



S poruchami učení se často spojuje taky porucha pozornosti, označující se jako ADHD, čili porucha pozornosti a hyperaktivity. Je to proto, protože děti či jedinec s ADHD mají potíže s udržením pozornosti, což zapříčiňuje to, že se u nich objeví i poruchy učení ve smyslu dyslexie či dysgrafie apod. Děti s ADHD se často nechají unést, jejich pozornost je těkavá, jsou roztržití a mají potíže svoji pozornost zaměřit a udržet. Jsou výrazně živé a aktivní nebo mají potíže během hodiny pozornost držet, být ticho, sedět, poslouchat a nevyrušovat. Pro některé učitele se tak stávají zlobivým žákem a předmětem potíží.



Příčiny vzniku specifických poruch učení u jedince zahrnují jak vlivy genetické (dědičnost), tak i charakteristiky nervové soustavy (vývoj mozkových struktur před i po narození), tak i vlivy prostředí. Dnes se však již stírají rozdíly mezi dětmi bez těchto poruch a dětmi se specifickými poruchami učení a tyto děti se tedy integrují do běžných tříd. Vyžadují však individuální přístup jak učitele, školy, tak i rodiče.

 

Dyslexie a její projevy

21.03.2014
Dyslexie a její projevy Dyslexie patří mezi vývojové poruchy učení a vyznačuje se výraznými potížemi v oblasti čtení, jeho rychlosti, správnosti, porozumění a to do takového rozsahu, že to znemožňuje dítěti nejen další prospívání ve škole, ale i každodenním životě. Vývojové poruchy učení se nespojují s nízkou intelektovou úrovní, mentální retardací, nedostatečnými možnostmi se učit (např. vlivem málo podnětného prostředí, sociálního zanedbání apod.), či jinými potížemi (např. vady sluchu nebo zraku) apod.

Potíže se čtením se projevují zejména v následujících oblastech:

  • čtení je pomalé
  • dítě nerozumí textu ať už čtenému nahlas nebo potichu
  • při čtení dítě vynechává slova
  • dítě nerozeznává (nebo špatně rozeznává) některé hlásky nebo krátká slova a zaměňuje je s jinými
  • dítě má omezenou aktivní slovní zásobu

 

Čtení je komplexní proces a zahrnuje koordinaci očních svalů při sledování textu, prostorovou orientaci při interpretaci písmen a slov, vizuální paměť podržet význam písmen a slov, sekvenční vnímání (vnímání sledu písmen jedoucích za sebou), pochopení větní skladby a gramatiky, schopnosti analýzy a kategorizace. Mozek všechny tyto úkony musí zkoordinovat a integrovat vizuální podněty s pamětí specifickými zvuky (při čteném textu). Při dyslexii jsou některé z těchto procesů poškozeny, a jelikož můžou u každého dítěte být poškozeny různé z těchto sub-kategorií v různé úrovni, proto se i dyslexie může u dvou dětí významně lišit v samotném projevu. V souvislosti s funkcí centrální nervové soustavy se vývojové poruchy učení spojují s tzv. lehkou mozkovou dysfunkcí, což představuje oslabení funkce centrální nervové soustavy. Jelikož nejde o poruchu intelektu, specifické vývojové poruchy se vyskytují u dětí s průměrnou až nadprůměrnou intelektovou kapacitou, u nichž se projevují poruchy učení a chování.

 

K výše zmíněným symptomům se u dětí s vývojovou poruchou čtení můžou přidružovat potíže v těchto oblastech:

  • dítě začíná mluvit a užívat řeč později
  • má potíže v prostorové orientaci, plete si pravou a levou stranu, příp. zaměňuje jiná opozita, jako např. nahoru/dolů, brzo/pozdě apod.
  • můžou se přidružovat potíže s psaným projevem, příp. matematických úkonech (protože špatně přečte čísla, např. 12 zamění za 21 apod.).

 

Jelikož se k vývojovým poruchám učení přidružují ještě jiné potíže spadající pod lehké mozkové dysfunkce (nejčastěji porucha pozornosti s hyperaktivitou, tzv. ADD/ADHD), potíže ve škole s chováním dítěte (dítě může být kvůli svým potížím lehko podrážděné, vstupuje do hádek či konfliktů s vrstevníky, spolužáky, učiteli apod.), uplatňují se při léčbě psychoterapeutické postupy. Při nápravě specifických vývojových poruch učení se taky využívá tzv. metoda EEG biofeedback, při kterém dochází ke stimulaci mozkových center potřebných ke konkrétnímu úkonu. Podstatou metody EEG biofeedback je aktivní snaha dítěte regulovat frekvence elektrické aktivity s využitím speciálního počítačového programu. Dítě při hraní speciální počítačové hry se učí regulovat svoje mozkové funkce. Metoda je pro děti zároveň lákavá, protože probíhá hravou a pro děti zajímavou formou.

 

Při jakýchkoli potížích manifestujících se ve zhoršeném školním výkonu, ale třeba i v nežádoucích sociálních projevech ve škole (podrážděnost, konflikty se spolužáky apod.) je dobré kontaktovat Pedagogicko-psychologickou poradnu, která se specializuje kromě jiného i na vývojové poruchy učení a dyslexii.


 

www.celostnimedicina.cz

Poruchy chování u dětí předškolního věku

24.6.2011 Mgr. Gabriela Leskovjanská, Ph. D. Informatorium 3-8 35 názorů

Problémové chování předškoláků a jejich emocionální problémy jsou tématem, na něž ani odborníci nemají jednotný názor.

Problémové chování předškoláků a jejich emocionální problémy jsou tématem, na něž ani odborníci nemají jednotný názor. Někteří si myslí, že se u předškolních dětí tyto potíže objevují jen výjimečně.

 

K tomuto názoru je vede dojem, že projevy problémového chování vycházejí z dětsky naivní motivace, a proto je těžké diagnostikovat příznaky poruchy chování. Symptomy těchto poruch jsou ale klinicky významné a evidentní už i v předškolním věku, zejména pokud jde o poruchy pozornosti a hyperaktivity (ADHD, ADD) a opoziční vzdor. Obtíže s diagnostikováním poruch chování plynou z toho, že v současnosti neexistuje jednotné diferenciální vymezení poruch chování u předškoláků. Většina autorů se kloní k názoru, že „u předškolních dětí jde nejdříve o disociální projevy v chování. To jsou projevy, kterými se jedinec vymyká ze způsobu, jakým se chovají děti dané věkové a sociokulturní kategorie, odklání se od zvyků a norem dané společnosti, což vede k těžkostem pro ostatní i jeho samotného. Toto chování, které se zpočátku jeví ‚jen‘ jako nevychovanost, postupně přerůstá do poruchy chování. Tak označujeme trvalý nebo delší dobu (nejméně půl roku) se opakující obraz asociálního, agresivního a vzdorovitého chování závažného charakter u, které má nepříznivý vliv na vztahy a sociální procesy mezi lidmi a nějakým způsobem narušuje etické, právní a další společenské normy. Poruchy chování se v této podobě objevují až ve středním (9–12 let) a starším (12–15 let) školním věku.“ (Grác, 1991; Labáth, 2001) Příčiny poruch chování a emocionálního cítění nejsou jasné, stejně jako se nedá odhadnout, jak dlouho budou přetrvávat. Faktory, které jsou odpovědné za vznik a trvání potíží, jde rozdělit do několika skupin.

Patří sem genetické vlivy a dispozice jedince: nezralost CNS, poškození mozku, případně dysfunkce CNS, temperament dítěte, emoční labilita, inklinování k problematické skupině vrstevníků a k nevhodným vzorům chování apod. Dalšími okolnostmi bývají rodinné faktory: nesprávné, resp. nejednotné výchovné vedení, konfliktní rodinné prostředí, absence jednoho z rodičů, špatný výchovný vzor, nezájem o dítě, příliš autoritativní nebo naopak liberální a volná rodičovská výchova apod.

Na vznik poruchy chování mají vliv i faktory širšího sociálního prostředí: vliv vrstevníků, okolnosti ovlivňující začlenění do kolektivu, sociální klima ve skupině, resp. v předškolním zařízení, osobnost učitele a další.

 

Nejčastější problémy

 

U předškoláků se (podle odborné literatury) můžeme setkat s řadou poruch chování a emocionálního vývoje. Patří mezi ně hyperaktivita, která se projevuje motorickým neklidem. Děti při ní bývají neustále v pohybu, často mění činnosti, upoutávají na sebe pozornost a nemají zábrany.

Hypoaktivita se projevuje výraznou pasivitou dítěte, které je utlumené, jsou mu lhostejné podněty z okolí, je nemluvné, celkově neobratné a v jeho chování je výrazně patrná pomalost. Další poruchou chování je dětský vzdor, neposlušnost a výbuchy zlosti. Dítě není schopno respektovat pravidla nastavená dospělými, nedokáže se přizpůsobovat a mívá záchvaty zlosti. V případě, že se setkáme s úmyslným a záměrným ubližováním, jedná se o agresivitu, která může mít podobu fyzickou nebo slovní. Poruchou chování je i úmyslné lhaní, které může vycházet z psychopatologie jedince či ze špatného výchovného vlivu.

Mezi poruchy chování řadíme i výraznou uzavřenost dítěte. Příčinou nadměrné stydlivosti dítěte může být osobnostní nastavení dítěte, ale také nesprávný výchovný vliv a nedostatek kontaktů s vrstevníky. Můžeme se setkat i s úzkostností a strachem. Dítě se může bát konkrétních věcí, nebo se u něj úzkost projevuje „jen tak“, bez příčiny. Lze se také setkat s projevy dětské neurózy, která vychází ze zacyklené úzkosti a patologických strachů a projevuje se nechutenstvím, tiky, zadrháváním nebo pomočováním přetrvávajícím po 4.–5. roce života. S problémy s chováním se můžeme setkat i u dětí, jež jsou dlouhodobě nemocné nebo se z dlouhé nemoci zotavují; projevuje se u nich únava z dlouhodobé zátěže, oslabení, zvýšená dráždivost a někdy i pocity méněcennosti, náladovost či plačtivost.

Problémy v citovém vývoji a v chování dětí z mateřských, základních a středních škol se na Slovensku zabývají centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie – CPPPaP. V rámci odborného semináře pro učitelky MŠ, který se konal v říjnu 2009, jsme provedli výzkum týkající se potíží v chování u dětí předškolního věku. Výzkumu se zúčastnilo 69 vyučujících z vesnických i městských mateřských škol okresů Spišská Nová Ves a Gelnice. Zajímalo nás, s jakými problémy v oblasti chování se v zařízení, kde pracují, setkávají nejčastěji, a čím jsou podle nich zapříčiněny problémy v chování u předškoláků. Ptali jsme se i na to, zda v případě vážných problémů dítěte s chováním nebo ve specifických dovednostech (motorika, řeč, sebeobsluha…) o této skutečnosti informují rodiče a jak rodiče na tuto zpětnou vazbu reagují. Zjišťovali jsme též, zda si pedagogové myslí, že se problémy v chování předškolních dětí dají odstranit nebo částečně vyřešit, či zda se podle nich řešit nedají. Z výzkumu vzešlo 51 dotazníků, který vyplnily učitelky mateřských škol s praxí od 1 roku do 35 let; mezi respondenty nebyl žádný muž.

Patero pro rodiče a učitele hyperaktivních dětí 
1. Dítě nezlobí schválně. 
2. S trpělivostí a pochopením dojdeme dál než s hubováním. 
3. Dítě potřebuje častěji odpočívat. 
4. Tolerance neznamená netečnost k nevhodnému chování. 
5. Za to, že dítě je neklidné, nemůžete.

 

 

Výsledky průzkumu

 

Učitelky MŠ považují za nejfrekventovanější problém hyperaktivitu (83 %), dále agresivitu (72 %) a jako třetí označily dětský vzdor (65 %). Dále zmiňovaly emocionální problémy – nadměrná stydlivost a uzavřenost dítěte v kontaktu se sociálním okolím (48 %), lhavost (45 %), dětský strach a úzkost (44 %), hypoaktivitu (43 %), dětskou neurózu (37 %) a potíže chronicky nemocných dětí (29 %). Když jsme respondentky rozdělili do skupin podle délky praxe (21 učitelek s praxí do 15 let a 23 učitelek s praxí nad 25 let), zaznamenali jsme, že učitelky s delší praxí hodnotily uzavřenost a nadměrnou stydlivost jako závažnější problém a uváděly ji v průměru jako třetí položku, zatímco jejich kolegyně s kratší praxí ji uváděly až jako pátou či šestou položku. Zkušení vyučující zřejmě s větší citlivostí zaznamenávají i méně rušivé a přitom závažnější symptomy v chování dětí.

Jako nejčastější příčinu poruch chování předškoláků respondentky označovaly rodinné příčiny, zejména volnou rodičovskou disciplínu společně s konfliktním rodinným prostředím a nesprávným výchovným vzorem. Jako další zmiňovaly nezralost dětského organismu, snahu dítěte poutat na sebe pozornost a jeho nízkou schopnost sebeovládání. Jako méně významné, resp. nevýznamné označovaly učitelky faktory související se širším sociálním prostředím mateřské školy – příliš velká třída, nedostatečná nabídka činností pro dítě s problémovým chováním či nevhodný vztah učitele a dítěte. Podle učitelek nemá při rozvoji problémového chování význam intelektová úroveň dítěte, v čemž se shodují s poznatky současné vědy.

Odborníci, kteří provádějí výzkumy z oblasti psychologie, se opakovaně zaměřují na rodinné prostředí dětí s problémovým chováním. Podle Oldřicha Matouška (1996) měl alespoň jeden z rodičů dítěte s poruchou chování v dětství podobné problémy a Matoušek poukazuje i na nebezpečí volné rodičovské disciplíny. Zdůrazňuje, že dnes i zdánlivě funkční rodiny trpí nedostatkem komunikace a nedostatečnou péčí o optimální vyplnění volného času dětí, což dává příležitost k tomu, že se děti nudí a nechají se zlákat nevhodnými vzory či aktivitami.

Na otázku, zda učitelky informují rodiče o potížích s chováním nebo v oblasti emocí, odpovědělo více než 96 % učitelek kladně a 3,9 % záporně. Podle 14 % učitelek rodiče reagují na tuto informaci pozitivně, dokonce sami od učitelek žádají informace o chování dítěte a sami se snaží podniknout nějaká opatření ke zmírnění obtíží. Tři čtvrtiny respondentek uvedly, že reakce rodičů na takovéto upozornění bývají smíšené: rodiče je přijímají s rozpaky, nejsou schopni si připustit celou šíři problémů, ale s mateřskou školou spolupracují, i když ne v plné míře. Poměrně velká část respondentek – téměř 8 % – uvedla, že rodiče reagují na informace o problémech dítěte s chováním převážně negativně, problém popírají, tvrdí, že vina je na straně mateřské školy, nebo hledají chybu v přístupu učitelky či v jejím nesprávném posouzení a zhodnocení problémů dítěte, případně ve špatném vlivu ze strany vrstevníků. Tato skupina rodičů nikdy nevidí problémy v rodinném prostředí nebo u dítěte samotného a odmítá problém jakkoli řešit. Z toho vyplývá, že pokud učitelky mateřských škol rodiče informují o nějakých problémech v chování a v dalších projevech dítěte, podstupují riziko konfrontace s rodiči. Rodiče neradi přijímají korektivní a negativní zpětnou vazbu a mají tendenci zapojit obranné mechanismy jako popírání, projekce, útok, vytěsnění nebo únik ze situace.

Ve výzkumu jsme se zajímali i o to, zda učitelky rodičům doporučují návštěvu některého odborníka. Nejčastěji je doporučovaným odborníkem logoped (88 %), následuje psycholog (62 %) a pediatr (31 %). Dalším doporučovaným odborníkem je speciální pedagog (23,5 %), neurolog (11,7 %), lékař -specialista (4 %) a dětský psychiatr (2 %).

Na poslední otázku, která zjišťovala, jaký mají učitelky názor na to, zda a do jaké míry se dají problémy předškolních dětí s chováním řešit, jsme získali vcelku optimistické odpovědi. O tom, že se tyto potíže dají plně odstranit, je přesvědčeno 35,3 % respondentek, a 37,3 % si myslí, že se potíže dají alespoň částečně zmírnit. Pouze 2 % (čili jedna respondentka) si myslí, že i navzdory včasnému podchycení se problémy v chování u dětí nedají uspokojivě řešit.

Podle odborných zdrojů, které se zabývají otázkou poruch chování u dětí, je třeba děti už od útlého věku trénovat v řešení složitých sociálních a mezilidských situací a podporovat jejich samostatnost a psychickou odolnost, a to i včasným podchycením těžkostí v oblasti chování (Hoskovcová, 2006).

Je třeba zdůraznit, že pokud včas nepodchytíme, že na psychiku dítěte neblaze působí nějaké těžkosti a problémy, může to mít osudový dopad na celý život jedince. Právě včasné zachycení problémů a zapojení odborné intervence může výrazně pomoci v prevenci rozvinutí sociálně patologických jevů a emocionálních problémů přerůstajících až do psychopatologie dospělých lidí.

 

 

 

Chcete vědět víc?
V knize Poruchy pozornosti a hyperaktivita, kterou napsala Alison Munden a Jon Arcelus, najdete přehled současných poznatků o poruchách pozornosti a zejména rady, jak co nejlépe zvládnout život s malým divochem. Kniha Neklidné dítě Jiřiny Prekopové a Christel Schweizerové pojednává o tom, že některé děti svou zvýšenou dráždivostí, neposedností a rozjíveností dovádějí k zoufalství rodiče, učitele, vychovatele i lidi, k nimž nemají žádný vztah. Neklid se u nich stává vývojovou poruchou, již je třeba brát vážně. Nabízí rady a výchovné postupy, které ocení rodiče i učitelé. Obě knihy vydal Portál.

 

 

Autorka je psycholožka Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Spišská Nová Ves.

 

Poruchy učení: co to je a co s tím?

vydáno:

aktualizace:
06.11.2014 06:02

Některým žákům to jde ve škole snadno, jiní musí trávit více času doma nad učebnicí. Pro děti s poruchami učení ale představuje studium skutečný problém. Přestože jsou obvykle inteligentní, někdy dokonce nadprůměrně, jejich výkon ve škole tomu neodpovídá.

 
foto

Škola - vyučování - třída - žáci. Ilustrační foto. ČTK ČTK

 

Poruchy učení se mohou vyskytovat samostatně nebo v kombinaci s dalšími problémy. Těmi jsou například potíže s chováním, pozorností, řečí, motorikou a podobně. Mezi časté poruchy učení patří dyslexie, dysgrafie a dyskalkulie. O co se konkrétně jedná?

  • Dyslexie neboli specifický problém se čtením se projevuje obtížným rozlišováním jednotlivých písmen, zejména mají-li podobný tvar nebo podobně zní. Dyslektik například chybuje v rozpoznání písmene „b“ a „d“. Potíže pak představuje čtení, které je pomalejší, s chybami a dotyčný má problém porozumět textu.

  • Dysgrafie představuje poruchu psaní. Dítě s tímto typem postižení si jen obtížně pamatuje správné tvary písmen, jednotlivá písmenka zaměňuje, píše pomalu, nečitelně a neúhledně.

  • Dyskalkulie je označení pro potíže s počítáním. Existuje mnoho typů této poruchy podle toho, jaké matematické schopnosti jsou u dotyčného narušeny.

Včasná diagnóza

Poruchy učení nelze zcela vyléčit, může se však s nimi poměrně úspěšně pracovat. K tomu je však třeba, aby byly včas odhaleny. V dnešní době by měli být pedagogové prvních stupňů základních škol s touto problematikou dobře obeznámeni. A bývají to právě oni, kdo na tyto potíže nejčastěji jako první upozorní.

Vyšetření a plán

Dítě s podezřením na poruchu učení by mělo být posouzeno v pedagogicko-psychologické poradně, která se školou spolupracuje. Závěrem tohoto vyšetření je určení typu případné poruchy a míra její závažnosti. Podle toho se pak rodiče spolu s odborníky rozhodnou, jak dále postupovat. Možnosti jsou následující:

  • individuální studijní plán v rámci běžné třídy s využitím speciálních metod výuky, tolerováním pomalejšího tempa čtení a psaní apod.,

  • zařazení do specializované (dyslektické) třídy.

Důležitou součástí boje s poruchami učení je také svědomitá práce v domácím prostředí. Rodiče jsou v pedagogicko-psychologické poradně obeznámeni se základními pravidly, která je důležité při pomáhání dítěti s učením dodržovat.

https://www.ulekare.cz/clanek/poruchy-uceni-co-to-je-a-co-s-tim-18106?preview=1

 

Autor: 
www.ulekare.cz